آموزش آشپزی

آشپزی / دین و مذهب / احادیث و روایات / کار و تلاش در منظر پیامبر و امامان عزیز ما

کار و تلاش در منظر پیامبر و امامان عزیز ما

بسم الله الرحمن الرحیم

کار و تلاش در منظر پیامبر و امامان عزیز ما :

در اسلام، کار مقدس شمرده است و به منزله جهاد در راه خداست؛ در روایات نقل شده است که دعای شخص بیکار مستجاب نمی شود و کسانی که بار زندگی خود را بر دوش دیگران انداخته اند مورد لعنت اند.

انبیا و رهبران ما،کار را شعار و شغل خود قرار داده بودند. آنچه که از سیره و تاریخ گذشتگان به دست می آید آن است که اکثر پیامبران کشاورز بوده اند.

در حديثي از پيامبر اكرم صلوات الله علیه و آله وسلم كه در جلد 69 بحارالأنوار موجود است، «عمل» و «سخت‌كوشي»، دو ركن از اركان ده‌گانه ايمان معرفي شده‌اند و اين موضوع، اهميت هرچه بيشتر كار و تلاش را نمايان مي‌سازد.

 در اسلام بر کار و تلاش برای به دست آوردن روزی حلال تأکید فراوانی شده است و در نگاه آموزه های دینی، «پاک ترین درآمدها آنِ کسی است که از راه معامله و تجارتی صحیح و درست به دست آورده باشد».

گاهی برخی افراد نوع خاصی از کار را برابر شأن و شخصیت خویش نمی دانند واز پرداختن به آن سرباز می زنند که در نتیجه، امور زندگی اینان را دیگران اداره می کنند. امام صادق علیه السلام به شخصی که گفت: فردی محروم و نیازمندم، ولی دوست ندارم با دست خود کار کنم یا به تجارت بپردازم، فرمود: «کار کن، اگرچه باربری باشد تا از مردم بی نیاز شوی».

1 ـ رسول الله: الايمان في عَشرةٍ: المعرفة والطاعة واعلم والعمل والورع والاجتهاد والصّبر واليقين والرضا والتسليم، فايّها فقد صاحبه بطل نظامه.

زحت تلاش کوشش همت کار مجاهدت

(بحارالانوار ج 28، ص 175)
پيامبر اكرم صلوات الله علیه و آله وسلم: ايمان در ده چيز اسـت: شناخت، فرمانبري از خدا، علم، عمل، پاكدامني، سخت‌كوشي، شكيبايي، يقين، خشنودي و تسليم در برابر خدا. هر يك از اين ده ركن كم شود، رشته ايمان از هم پاشيده مي‌شود.
2 ـ عنهم عليه‌السلام: جدّوا واجتهدوا، وإن لم تعلموا فلا تعصوا، فإنّ من يبني ولا يهدم يرتفع بناؤه وإن كان يسيراً، وأنّ من يبني ويهدم يوشك أن لا يرتفع بناؤه.
(بحارالانوار ج 8، ص 286)
امامان معصوم علیه السلام: تلاش و كوشش كنيد و اگر عمل نمي‌كنيد، گناه هم نكنيد؛ زيرا كسي كه بنايي مي‌سازد و ويرانش نمي‌كند، ساختمانش برافراشته مي‌شود، هر چند كوچك باشد. امّا كسي كه مي سازد و سپس ويران مي‌كند، بنايش برافراشته نمي‌شود.
3 ـ الإمام علي علیه السلام:‌ العمل العمل، ثم النهاية النهاية، والاستقامة الاستقامة، ثم الصبر الصبر، والورع، إن لكم نهاية فانتهوا الي نهايتكم.
(نهج‌البلاغه: خطبه 176)
‌امام علي علیه السلام: كار كنيد و آن را به پايانش رسانيد و در آن پايداري كنيد؛‌ آن گاه شكيبايي ورزيد و پارسا باشيد. همانا شما را پاياني است؛ پس، خود را به آن پايان (بهشت) رسانيد.
4 ـ الإمام علي علیه السلام: مَن أبطا به عمله، لم يسرع به نسبه (حسبه).
(نهج‌البلاغه: حكمت 23)
امام علي علیه السلام: هركس كارش او را كُند برد، نسبش (حسبش)‌ او را شتابان نبرد.
5 ـ الإمام علي علیه السلام:‌ المداومة المداومة! فإن‌الله لم يجعل لعمل المومنين غاية الا الموت.
(مستدرك الوسائل: 177/130/1)
امام علي علیه السلام: در كار پيگير باشيد، زيرا خداوند براي كار مؤمنان پاياني جز مرگ قرار نداده است.
6 ـ الإمام علي علیه السلام: قليل تدوم عليه، أرجي من كثير مملولٍ منه.
(نهج‌البلاغه: حكمت 278)
امام علي علیه السلام: كار (خير) اندك، كه بر آن مداومت ورزي، از كار بسيار كه از آن خسته شوي، اميدوار كننده‌تر است.
7 ـ الإمام الباقر علیه السلام:‌ ما من شيء أحب إلي الله من عمل يداوم عليه، و إن قلّ.
(الكافي: 3/82/2)
امام باقر علیه السلام: ‌هيچ چيز نزد خداوند، محبوب‌تر از كاري نيست كه بر آن مداومت شود، هر چند اندك باشد.
8 ـ الإمام الصادق علیه السلام في وصيّته لعمرو بن سعيد: اوصيك بتقوي الله والورع والاجتهاد واعلم أنّه لا ينفع اجتهاد لا ورع فيه.
(البحار: 1/296/70)
امام صادق علیه السلام خطاب به عمرو بن سعيد: تو را به تقواي الهي و پارسايي و كوشش سفارش مي‌كنم و بدان كه كوششي كه در آن پارسايي نباشد، سودي نمي‌دهد.
9 ـ الإمام الصادق علیه السلام: من قَبل الله منه صلاةً واحدةً لم يعذّبه، ومن قبل منه حسنةً … لم يعذّبه.
(كافي: 11/266/3)
امام صادق علیه السلام:‌ خداوند از هر كس يك نماز بپذيرد، عذابش نكند و از هر كه، يك كار خوب بپذيرد… عذابش نكند.
10 ـ رسول الله صلوات الله علیه و آله وسلم يتبع الميّت ثلاثة: أهله وماله وعمله، فيرجع اثنان و يبقي واحد؛‌ يرجع أهله و ماله و يبقي عمله.
(كنز العمال: 42761)
پيامبر خدا صلوات الله علیه و آله وسلم:‌ سه چيز، شخص مرده را همراهي مي‌كنند: خانواده‌اش، دارايي‌اش و عملش. دو تاي آنها بر مي‌گردند و يكي باقي مي‌ماند. خانواده و دارايي او برمي‌گردند و عملش با او مي‌ماند.
11 ـ الإمامُ علىٌّ علیه السلام: عليكم بالجدّ والاجتهاد والتأهّب والاستعداد.
(نهج‌البلاغه: خطبه 130)
امام علي علیه السلام: بر شما باد به تلاش و سخت‌كوشي و مهيا شدن و آماده گشتن.
12 ـ الإمامُ علىٌّ علیه السلام: فعل الخير ذخيرة باقية وثمرة زاكية.
(غررالحكم: 6545)
امام علي علیه السلام: «كار خوب» اندوخته‌اي ماندني و ميوه‌اي پاكيزه و خوشگوار است.
13 ـ الإمام الصادق علیه السلام: ‌اعملوا قليلاً تنعّموا كثيراً.
(تنبيه الخواطر: 2-183)
امام صادق علیه السلام: اندكي كار كنيد، تا بسيار متنعّم شويد.
14 ـ الإمامُ علىٌّ علیه السلام: إذا هبت أمراً فقع فيه، فإنّ شدّة توقّيه أعظم ممّا تخاف منه.
(غررالحكم: 8955)
امام علي علیه السلام: هرگاه از كاري ترسيدي، خود را بـه كام آن بينداز. زيرا ترس شديد از آن كار، دشوارتر و زيان‌بارتر از اقدام به آن كار است.
15 ـ الإمامُ الباقرُ: الإيمانُ إقرارٌ وعملٌ، والإسلامُ إقرارٌ بلا عملٍ.
(تحف العقول: 297)
امام باقر علیه السلام: «ايمان» اقرار است و عمل، و اسلام آوردن، صرفاً اقراري است بدون عمل.
16 ـ الإمام صادق علیه السلام: إذا كان الرجل علي عمل فليدم عليه سنة، ثم يتحول عنه إن شاء الي غيره؛ وذلك إن ليلة القدر يكون فيها في عامه ذلك ما شاء الله إن يكون.
(الكافي 1/82/2)
هرگاه شخصي كاري را آغاز كند، بايد تا يك سال آن را ادامه بدهد. سپس اگر خواست، به كار ديگري بپردازد؛ زيرا شب قدر ـ كه آنچه خداوند مي‌خواهد مقدّر مي‌كند ـ در آن يك سال وجود دارد.
17 ـ رسول الله صلوات الله علیه و آله وسلم: وجدت الحسنة نوراً في القلب، وزينا في الوجه، وقوة في العمل، ووجدت الخطيئة سواداً في القلب، ووهناً في العمل، وشيناً في الوجه.
(كنز العمّال: 44084)
پيامبر خدا صلوات الله علیه و آله وسلم: نيكي را نور دل و آرايه رخسار و نيروي كار يافتم و بدي و گناه را سياهي دل و سستي در كار و زشتي چهره.
18 ـ رسول الله صلوات الله علیه و آله وسلم: أفضل الأعمال أحمزها.
(البحار: 191/70)
پيامبر خدا علیه السلام: برترين كارها، دشوارترين آنهاست.
19 ـ رسول الله صلوات الله علیه و آله وسلم: أفضل العمل أدومه و إن قل.
(تنبيه الخواطر: 63/1)
پيامبر خدا علیه السلام: برترين كار، با دوام‌ترين آنهاست، هر چند اندك باشد.
20 ـ الإمامُ علىٌّ علیه السلام: طاعة الله سبحانه لا يحوزها إلا من بذل الجدّ واستفرغ الجهد.
(غررالحكم: 6009)
امام علي علیه السلام: به طاعت خداي سبحان دست نيابد مگر كسي كه تلاش كند و نهايت كوشش خود را به كار گيرد.
21 ـ الإمام علي علیه السلام: أفضل الأعمال ما أكرهت عليه نفسك.
(البحار: 20/69/78)
امام علي علیه السلام:‌ برترين كارها،‌ كاري است كه نفس خود را بر انجام آن مجبور گرداني.
22 ـ الإمام علي علیه السلام: أفضل العمل ما أريد به وجه الله.
(غررالحكم: 2958)
امام علي علیه السلام: برترين كار، كاري است كه براي خدا باشد.
23 ـ الإمام علي علیه السلام: أفضل الأعمال لزوم الحق.
(غررالحكم: 3322)
امام علي علیه السلام: ‌برترين كارها، پايبندي به حق است.
24 ـ الإمام الصادق علیه السلام ـ لمّا سئل عن أفضل الأعمال ـ: الصلاة لوفتها، وبرّ الوالدين ، والجهاد في سبيل الله.
(الكافي: 4/158/2)
امام صادقعلیه السلام ـ در پاسخ به پرسش از بهترين كارها ـ فرمود: نماز به وقت، نيكي كردن به پدر و مادر و جهاد در راه خداوند.
25 ـ رسول الله صلوات الله علیه و آله وسلم: ثلاث من لم يكنّ فيه لم يتمّ له عمل: ورع يحجزه عن معاصي الله، وخلق يداري به الناس، و حلم يردّ به جهل الجاهل.
(الكافي: 1/116/2)
پيامبر خدا صلوات الله علیه و آله وسلم: سه چيز است كه در هر كس نباشد هيچ عملي از او كامل نگردد: پارسايي كه او را از نافرماني خدا باز دارد و خويي كه به وسيله آن با مردم مدارا كند و بردباري‌اي كه با آن رفتار جاهلانه نادان را دفع سازد.
26 ـ رسول الله صلوات الله علیه و آله وسلم: ثلاثةٌ لا ينفع معهنّ عمل: الشرك بالله، وعقوق الوالدين، والفرار من الزّحف.
(كنز العمال: 43824)
پيامبر خدا صلوات الله علیه و آله وسلم: سه چيز است كه با وجود آنها هيچ عملي سود نمي‌بخشد: شريك قرار دادن براي خدا، نافرماني و آزردن پدر و مادر و گريختن از جهاد.
27 ـ ابو عمرو الشيباني: رأيت أبا عبدالله وبيده مسحاة وعليه إزار غليظ يعمل في حائط له والعرق يتصابّ عن ظهره فقلت: جعلت فداك أعطني أكفك فقال لي: إنّي احبّ أن يتأذّي الرجل بحرّ الشمس في طلب المعيشة.
(الكافي: 13/76/5)
ابو عمرو شيباني: امام صادق علیه السلام را ديدم كه در دستش بيلي بود و ازاري ضخيم بر تن داشت و در بوستان خود كار مي كرد و عرق از پشت او سرازير بود. عرض كردم: فدايت شوم! اجازه بدهيد من به جاي شما كار كنم. فرمود: من دوست دارم كه مرد براي تأمين معيشت خود در گرماي آفتاب اذيّت شود.
28 ـ الإمام الباقر علیه السلام: لا ينفع مع الشّك والجحود عملٌ.
(الكافي: 7/400/2)
امام باقر علیه السلام: با وجود شك و انكار، هيچ عملي فايده ندارد.
29 ـ الإمام الصادق علیه السلام:‌ لا يقبل الله من مؤمن عملاً وهو مضمر علي أخيه المؤمن سوءاً.
(الكافي: 7/361/8)
امام صادق علیه السلام:‌ خداوند از مؤمني كه نسبت به برادر مؤمن خود نيت بد داشته باشد، هيچ عملي را نمي‌پذيرد.
30 ـ الإمام علي علیه السلام:‌ إحذر كل عملٍ يرضاه صاحبه لنفسه، ويكرهه لعامّة المسلمين.
(شرح نهج‌البلاغه ابن‌أبي‌الحديد: 41/18)
امام علي علیه السلام:‌ از هر كاري كه كننده‌اش آن را براي خود مي‌پسندد و بر مردم مسلمان نمي‌پسندد، دوري كن.
31 ـ الإمام علي علیه السلام: ‌احذر كل عمل يعمل به في السّرّ، ويستحي منه في العلانية.
(نهج‌البلاغة: الكتاب 69)
امام علي علیه السلام: از هر كاري كه در نهان انجام مي‌شود و در آشكار از انجام آن شرم مي‌شود،‌ دوري كن.
32 ـ الإمام علي علیه السلام:‌ إياك وكل عمل إذا ذكر لصاحبه أنكره.
(البحار: 19/369/71)
امام علي علیه السلام: ‌بپرهيز از هر كاري كه اگر براي كننده آن يادآوري شود، آن را زشت شمارد.
33 ـ رسول الله صلوات الله علیه و آله وسلم: إن الله تعالي يحب إذا عمل إحدكم عملا إن يتقنه.
(كنز‌العمال: 9128)
پيامبر خدا علیه السلام: خداوند تعالي دوست دارد كه هرگاه فردي از شما كاري كند آن را محكم ( و بي‌عيب) انجام دهد.
34 ـ الإمام الصادق علیه السلام:‌ لمّا مات إبراهيم ابن رسوال الله رأي النبي في قبره خللاً فسوّاه بيده، ثم قال: إذا عمل أحدكم عملاً فليتقن. (
وسائل الشيعه: 1/883/2)
امام صادق علیه السلام: چون ابراهيم، فرزند پيامبر خدا علیه السلام درگذشت، پيامبر درقبر او شكافي ديد و آن را با دست پر و هموار كرد. سپس فرمود: هرگاه كسي از شما كاري كرد، محكم كاري كند.
35 ـ رسول الله صلوات الله علیه و آله وسلم:‌ إن أعمالكم تعرض علي كلّ يوم، فما كان من حسنٍ استزدت الله لكم، وما كان من قبيح استغفرت الله لكم. (
الفقيه: 582/191/1)
پيامبر خدا صلوات الله علیه و آله وسلم: ‌كارهاي شما هر روز به من نشان داده مي‌شود. اگر خوب باشد، از خدا مي‌خواهم بر كارهاي شما بيفزايد و اگر زشت باشد، برايتان از خدا‌ آمرزش مي‌طلبم.
36 ـ الإمام الحسين علیه السلام:‌ إن أعمال هذه الامة ما من صباح إلا وتعرض علي الله تعالي.
(عيون أخبار الرضا: 156/44/2)
امام حسين علیه السلام: هر بامداد، اعمال اين امت بر خداوند متعال عرضه مي‌شود.
37 ـ الإمام الرضا علیه السلام ـ وقد قال عبدالله بن أبان له: إن قوماً من مواليك سألوني أن تدعوالله لهم-: والله إني لأعرض أعمالهم علي الله في كل يوم.
(وسائل الشيعه: 25/392/11)
عبدالله بن ابان به امام رضا علیه السلام عرض كرد: گروهي از دوستان شما از من خواسته‌اند از شما تقاضا كنم برايشان دعا كنيد. حضرت فرمود: به خدا قسم من خد هر روز اعمال آنها را بر خدا عرضه مي‌كنم.
38 ـ الإمامُ علىٌّ علیه السلام: كُلُّ امرئٍ يَلْقي ما عَمِلَ ويُجْزي بِما صَنَعَ.
(غررالحكم: 6918)
هر انساني كرده خود را مي‌بيند و سزاي كردارش را مي‌گيرد.
39 ـ الإمامُ علىٌّ علیه السلام: من قصّر في العمل، ابتلي بالهمّ.
(نهج البلاغه: حكمت 127)
امام علي علیه السلام: هر كه در عمل كوتاهي كند، به اندوه گرفتار آيد.
40 ـ رسول الله صلوات الله علیه و آله وسلم:‌ اعمل لدنياك كأنّك تعيش أبداً، واعمل لآخرتك كأنّك تموت غداً.
(تنبيه الخواطر: 234/2)
پيامبر خدا صلوات الله علیه و آله وسلم: براي دنياي خود چنان كار كن كه گويي جاودانه زندگي مي‌كني و براي آخرتت چنان كار كن كه گويي فردا خواهي مرد.

پیامبر اکرم فرموده اند: کسانی که آب و خاک دارند، ولی بر اثر عدم کشاورزی فقیرند مورد غضب هستند. همچنین فرمودند: بهترین کارها کشاورزی است و سعی کنید زمین کشاورزی را نفروشید و فرمودند: خدا کسانی را که صاحب حرفه و کار خود هستند، دوست دارد. (روایات فوق از کتاب بحار جلد 130 نقل شده است)

روزی امام صادق علیه السلام به اصحاب فرمودند: فلانی کجاست؟

گفتند: تنگدست شده.

امام: پس چه می کند؟

گفتند: در خانه نشسته عبادت می کند.

امام: پس زندگی اش؟

پاسخ دادند: یکی از دوستانش.

امام: به خدا قسم این دوستش به درجاتی از او عابدتر است. (داستان راستان، ص 92)

اسلام کار را مقدس می داند. روایتی در اهمیت کار هست که می فرماید: «مَنْ أَکلَ مِنْ کدِّ یدِهِ مَرَّ عَلَی الصِّرَاطِ کالْبَرْقِ الْخَاطِفِ» (جامع الأخبار، ص 139) کسی اگر با دست خودش کار بکند، روز قیامت از صراط مثل برق عبور می کند. یعنی معطلی در قیامت ندارد.

خداوند از مردم، عمران و آبادی زمین را خواسته که بدون کار و تلاش محقّق نمی شود. «هُوَ أَنْشَأَکمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَکمْ فِیها» (هود، 61)
کار وسیله ی تربیت جسم و روح، پرکردن ایام فراغت، مانع فساد و فتنه، عامل رشد و نبوغ و ابتکار، توسعه ی اقتصادی، عزّت و خودکفائی و کمک به دیگران می باشد.

اسلام برای کار بازویی احترام ویژه ای قائل شده است و مراعات حقّ کارگر و تحصیل رضای او و پرداخت سریع مزد او و اضافه پرداخت بر مقدار تعیین شده و احترام به او همه و همه مورد سفارش اسلام است. همان گونه که برای کشاورزی سفارش نموده تا آنجا که سیراب کردن درخت، پاداش سیراب کردن مؤمن دارد.

حضرت علی علیه السلام به استاندارش سفارش می کند که کشاورزان مورد ستم قرار نگیرند و در گرفتن مالیات مراعات آنان را بکن.

کارهای فکری نیز از ارزش بالایی برخوردار است تا آنجا که یک ساعت فکر مفید از ساعت ها عبادت بهتر است.

کم کاری و سهل انگاری در کار، مورد انتقاد است تا آنجا که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: خداوند دوست دارد هرکس کاری انجام می دهد آن را به نحو أحسن انجام دهد.

قرآن می فرماید: هرگاه از کار مهمی فارغ شدی به کار مهم دیگری بپرداز. «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ» (انشراح، 7) بنابراین بیکاری، ممنوع.

آری، بیکاری مایه ی خستگی، تنبلی، فرسودگی، فرصتی برای نفوذ شیطان، ایجاد فتنه و گسترش گناه می باشد.

البتّه اسلام برای کار، ساعت و مرز قرار داده و به کسانی که در ایام تعطیل کار می کنند، لقب متجاوز داده است.

در آخر توجه شما را به داستان فردی که بیکار بوده و نزد پیامبر خدا صلوات الله علیه و آله و سلم می رود جلب می نماییم :

 

خداوند می فرماید: «وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا ﴿۲﴾وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ »[۱] ( هر کس پارسائی پیشه کند خداوند راه نجاتی برای او فراهم می کند و او را از جائی که گمان ندارد روزی می دهد. ) داستان زیرا این آیه را بیشتر توضیح می دهد:
مردی از اصحاب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در تنگنای زندگی قرار گرفت. وی که دارای شغل مناسبی نبود. و بسیاری اوقات از بیکاری رنج می برد، خانه نشین شد. روزی همسرش به وی گفت: ای کاش به محضر پیامبر صلی الله علیه و آله می رفتی و از او درخواست کمک  می نمودی! مرد با پیشنهاد همسرش به حضور رسول الله صلی الله علیه و آله رفت. هنگامی که چشم حضرت به او افتاد، فرمود: « من سألنا اعطیناه و من استغنی اغناه الله » هر کس از ما کمک بخواند، ما به او یاری می کنیم ولی اگر نیازی بورزد دو دست حاجت پیش مخلوق دراز نکند، خداوند او را بی نیاز می کند. او پیش خود فکر کرد که مقصود پیامبر، من هستم و بدون این که سخنی بگوید، به خانه برگشت و ماجرا را برای همسرش بازگو کرد زن گفت: رسول خدا صلی الله علیه و آله هم بشر است و از حال تو خبر ندارد. او را به وضع زندگی نکبت بار و پرمشقت خود آگاه کن!
مرد ناچار برای بار دوّم به حضور پیامبر صلی الله علیه و آله رفت اما قبل از این که حرفی بزند، پیامبر صلی الله علیه و آله همان سخن قبلی را تکرار کرد. باز هم بدون اظهار حاجت، به خانه برگشت ولی چون خود را همچنان در چنگال فقر و بیکاری، ضعیف و ناتوان می دید، برای سوّمین بار با همان نیت به مجلس رسول اکرم صلی الله علیه و آله رفت.

کار و تلاش در منظر پیامبر و امامان عزیز ما

باز هم لب های پیامبر صلی الله علیه و آله به حرکت در آمد و همان جمله را تکرار کرد. این بار اطمینان بیشتری در قلب خود احساس نمود، حس کرد که کلید مشکل خویش را در همین جمله یافته است. وقتی که خارج شد، با قدم های مطمئن تری راه می رفت، با خود فکر می کرد که دیگر به دنبال کمک خواستن از بندگان نخواهم رفت. به خدا تکیه می کنم و از نیرو و استعدادی که در وجودم به ودیعت نهاده شده است، بهره می گیریم و از او می خواهم که مرا در کارهایم موفق گردانیده و از دیگران بی نیاز سازد. با این نیت، تیشه ای عاریه گرفت و به جانب صحرا رفت آن روز مقداری هیزم جمع کرد و فروخت و لذت حاصل دست رنج خویش را چشید. روزهای دیگر به این کار ادامه داد تا به تدریج توانست از حاصل درآمد خویش، ابزار کار را فراهم نماید. بازهم به کار خود ادامه داد تا صاحب سرمایه و شتر و غلامانی شد. وی در اثر تلاش و کوشش شبانه روزی، یکی از افراد ثروتمند گردید. روزی به محضر پیامبر آمده و وضعیت خود را به آن حضرت گزارش داد که چگونه در آن روز فلاکت بار به محضر آن بزرگوار آمده بود و چگونه سخن پیامبر صلی الله علیه و آله وی را به تحرک و کار واداشت.

پیامبر فرمود: من که به تو گفتم، هرکس از ما کمکی بخواهد، ما به او کمک می کنیم ولی اگر بی نیازی بورزد،

خدایش او را کمک خواهد نمود.[۲]

۱- سوره طلاق، آیه ۲و۳

۲- اصول کافی، باب القناعة، حدیث۷، داستان راستان، شهید مطهری، ص۲۹و۲۸

 

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نیز می فرماید: «کاری که نوعی پستی ظاهری دارد، بهتر از گدایی از مردم است.» رسول عظیم الشأن صلی الله علیه و آله اسلام درباره تأثیر کسب حلال بر استجابت دعا فرموده است:

هرگاه کسی بخواهد دعایش مستجاب شود، بکوشد که کسب و کارش را حلال و پاک سازد و از مظالم مردم بیرون آید؛ زیرا دعای بنده پیش خدا بالا نمی رود، در صورتی که در شکمش، حرام یا به گردنش، مظلمه ای از مردم باشد.

همچنین می فرماید: «عبادت کردن با حرام خواری، مانند بنا (کردن خانه) روی ریگ است»؛ یعنی همان گونه که ساختمان بدون شالوده محکم، خراب می شود و بنا کننده زیان می بیند، عبادت کسی هم که از حرام پرهیز نمی کند، سودی نخواهد بخشید.

کار و تلاش در منظر پیامبر و امامان عزیز ما ، تهیه شده در : پایگاه تفریحی سرگرمی ashpazi.org

برچسب :

انجمن های آشپزی (آشپزخانه)